Brita Leth

VG
Foto VG

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Schiffsname Brita Leth
Ex-Namen Brita, M.A.Flybjerg, Hildred StF 1677
Nationalität DK
Heimathafen Aarhus
Typ Frachtsegler Jagtskonnert
Rigg Gaffelschoner
Baujahr 1911
Bauwerft Øxneværft
Bauort Svendborg
Länge (London) 22,85 m
Länge (Meßbrief) m
Länge über alles 33 m
Breite 6,5 m
Tiefgang 2,6 m
Segelfläche 420 m²
Motor Segel
Leistung  
Museumshafen

Über das Schiff

Die Historie

BRITA LETH 1911 gebaut auf der Øxenbjerg Skibsværft, Svendborg für die Partenreederei Anders Jensen mit dem Schiffbaumeister als Korrenspondenzreeder. Unter dem Namen BRITA LETH segelte das Schiff in der nordeuropäischen Fahrt. 1921wurde sie nach Schweden verkauft und segelte unter schwedischer Flagge bis sie 1941 im Kattegatt verloren ging. Sie wurde gehoben, repariert und fuhr unter dem Namen M. A. FLYBJERG BIS 1957. Sie wurde verkauft um umgeriggt zum 1 mastigen Motorsegler. Als HILFRED betrieb sie Stein- und Wrackfischerei bis 1972. Nun stand das Schiff wieder zum Verkauf. Otto Leth kaufte das Schiff und brachte es innerhalb eines Jahres wieder zu seinem ursprünglichen Aussehen. Unter dem Namen BRITA LETH segelt es nun als eines von Dänemarks schönsten und besterhaltenen Schiffe.
geehrt mit Restaurierungspreis von TS (Træslibssammenslutningen)
“Jomfruen“ 2002
Kølhalingsblokken“ 2005
1978 aufgenommen in die Liste des „bewahrenswerten maritimen Kulturerbes“
2010 vom Skibsbevaringsfonden in den Status als Historisk Monumenterhoben.

Ausführliche Historie unter http://www.archiv.piekfall.info/pdf/piekfall_seite599.pdf

Literatur: Arne Gotved, Og de sejler de gammle træskibe, skib forlag 1996 ISBN 87-90374-00-2

Bygget på Øksenbjerg værft i Svendborg 1911 af bygmester Anders Jensen, og søsat under navnet BRITA. Skibet var indtil 1915 beskæftiget i nordeuropæisk fart, hvorefter det solgtes til Sverige. Den første maskine installeredes i 1922.
BRITA sank under en orkan i 1941 sydvest for Samsø på 22 meter vand, men blev hævet af brødrene Flyvbjerg, der reparerede det og ved den lejlighed omriggede det til galease med navnet M. A. FLYVBJERG. Der blev fortsat sejlet med fragt, men i 1957 blev skibet endeligt rigget ned til jagt og nu brugt til sten- og vragfiskeri.
Skibet har siden været i familien Leths eje og er i dag et af Danmarks smukkest og bedst restaurerede træskibe.