Eigner
NORTUN 2004 wieder generalrestauriert

Nortun_2009.jpg
Schiffsname NORTUN
Ex-Namen BRANDENBURG A.E.87, WILLEMINA, FAENØ, TURØ
Nationalität
Heimathafen Stavanger
Typ Segellogger
Rigg Gaffelketsch
Baujahr 1905
Bauwerft Nordseewerke A.G.
Bauort Emden
Länge (London) 24 m
Länge (Meßbrief) m
Länge über alles m
Breite 6,51 m
Tiefgang 2,87 m
Segelfläche
Motor Segel
Leistung  PS
Museumshafen

Über das Schiff

Der Logger scheint als Prise im 1. Weltkrieg abhanden und später nach Holland gekommen zu sein. Seit 1934 Frachtschiff; noch in Fahrt in Norwegen. Seit 1986 keine Informationen.

Segellogger BRANDENBURG
BIELEFELD: Der 1905 bei den Emder Nordseewerken aus Stahl für die Heringsfischereigesellschaft Großer Kurfürst gebaute Segellogger BRANDENBURG AE 87 liegt seit November 2002 wieder auf dieser Werft und wird in den Originalzustand zurückgebaut. Auftraggeber ist ein privater Eigner, der das Schiff zukünftig als Segler nutzen will. Zuletzt fuhr es unter dem Namen NORTUN in Norwegen. Der Logger soll bis zum 100 jährigen Werftjubiläum der Nordseewerke nicht nur segelklar, sondern aus diesem Anlass am `Tag der offenen Tür’ auf der Werft auch zu besichtigen sein. Technische Daten der BRANDENBURG: 24,00 m Rumpflänge, 6,51 m Breite, 2,87 m Tiefe, 79,23 NRT. Weitere Daten zum Lebenslauf der BRANDENBURG: Im August 1914 in der Nordsee von der Royal Navy aufgebracht und später (1915) in London durch Auktion von der Zeevisserij Matschppij Nederland Vlaardingen erworben, neuer Name DE NOORD VL 54, später nach Kattwijk aan Zee verkauft, und weiter in der Fischerei als WILHELMINA KW 1 beschäftigt. Im Jahr 1934 nach Dänemark verkauft, fuhr der Logger unter den Namen FANG und THURO, ab 1954 als Frachter NORTUN in Norwegen. Der Logger wurde im Laufe seines langen Arbeitslebens im Gegensatz zu vielen anderen stählernen Fahrzeugen nicht verlängert. Die erste, 1934 eingebaute Maschine wurde 1954 durch einen 180 PS Alpha-Diesel ersetzt. Die Gründung der Nordseewerke erfolgte bereits im März 1903 in Münster durch rheinisch-westfälische Unternehmer. Zwei Jahre nach Beginn der Werftansiedlung auf einem 50 Hektar großen Gelände im Königspolder wurden erste Pontons und Seeleichter abgeliefert. Es folgten dann sieben Heringslogger für die Emder Gesellschaft Großer Kurfürst. Außer der BRANDENBURG waren dies: FRIEDRICH WILHELM AE 86, WINDHUND AE 88, ORANIEN AE 89,
MORIAN AE 90, KURPRINZ AE 91 und SPANIEN AE 92. Von diesen Loggern existiert auch noch die MORIAN AE 90, die seit 2000 in Norwegen aufliegt mit dem Ziel der Restaurierung. (Quelle: Ostfriesen-Zeitung, European Logger Projekt/ Tham Körner, Bremen).
Hermann Ostermann Piekfall 81/2003

Die Historie

1905-1914 BRANDENBURG AE 87, Emden
1914 Logger als Prise im 1. Weltkrieg von England konfisziert und später nach Holland gekommen.
1919-23 DE NOORD VL 54, Vlaardingen/NL
1923 -34 WILLEMINA (K.W. 1), Katwijk/NL
1934 -43 FAENØ, Middelfart/DK
Seit 1934 Frachtschiff;
1943-44 FAENØ, Rudkøbing
1944-45 FAENØ, Aalborg
1945-54 TURØ, Svendborg, DK
1954-98 TURØ, Koppervik/N
Kenntnisstand 1986 JK Register Deutsche Segelschiffe
1998 NORTUN, Kopervik/N noch in Fahrt in Norwegen.
2003 Instandsetzung auf Nordseewerke in Emden zum 100 jährigen Bestehen der Werft und des Schiffes.
2004 Wieder unter Segel unterwegs
2011 NORTUN, Stavanger
quelle http://www.nortun.net/ aktualisiert nach Hinweis G.Macke 5-2011

Historie:
Segellogger BRANDENBURG
BIELEFELD: Der 1905 bei den Emder Nordseewerken aus Stahl für die Heringsfischereigesellschaft Großer Kurfürst gebaute Segellogger BRANDENBURG AE 87 liegt seit November 2002 wieder auf dieser Werft und wird in den Originalzustand zurückgebaut. Auftraggeber ist ein privater Eigner, der das Schiff zukünftig als Segler nutzen will. Zuletzt fuhr es unter dem Namen NORTUN in Norwegen. Der Logger soll bis zum 100 jährigen Werftjubiläum der Nordseewerke nicht nur segelklar, sondern aus diesem Anlass am `Tag der offenen Tür’ auf der Werft auch zu besichtigen sein. Technische Daten der BRANDENBURG: 24,00 m Rumpflänge, 6,51 m Breite, 2,87 m Tiefe, 79,23 NRT. Weitere Daten zum Lebenslauf der BRANDENBURG: Im August 1914 in der Nordsee von der Royal Navy aufgebracht und später (1915) in London durch Auktion von der Zeevisserij Matschppij Nederland Vlaardingen erworben, neuer Name DE NOORD VL 54, später nach Kattwijk aan Zee verkauft, und weiter in der Fischerei als WILHELMINA KW 1 beschäftigt. Im Jahr 1934 nach Dänemark verkauft, fuhr der Logger unter den Namen FANG und THURO, ab 1954 als Frachter NORTUN in Norwegen. Der Logger wurde im Laufe seines langen Arbeitslebens im Gegensatz zu vielen anderen stählernen Fahrzeugen nicht verlängert. Die erste, 1934 eingebaute Maschine wurde 1954 durch einen 180 PS Alpha-Diesel ersetzt. Die Gründung der Nordseewerke erfolgte bereits im März 1903 in Münster durch rheinisch-westfälische Unternehmer. Zwei Jahre nach Beginn der Werftansiedlung auf einem 50 Hektar großen Gelände im Königspolder wurden erste Pontons und Seeleichter abgeliefert. Es folgten dann sieben Heringslogger für die Emder Gesellschaft Großer Kurfürst. Außer der BRANDENBURG waren dies: FRIEDRICH WILHELM AE 86, WINDHUND AE 88, ORANIEN AE 89,
MORIAN AE 90, KURPRINZ AE 91 und SPANIEN AE 92. Von diesen Loggern existiert auch noch die MORIAN AE 90, die seit 2000 in Norwegen aufliegt mit dem Ziel der Restaurierung. (Quelle: Ostfriesen-Zeitung, European Logger Projekt/ Tham Körner, Bremen).
Hermann Ostermann Piekfall 81/2003

sjøsatt april 1905 ved Nordseewerke, Emden og døpt BRANDENBURG. Brandenburg var bygge nr 4 (skip nr 2) Bestillingen kom fra Grosser Kurfürst Heringfischerei. Fiskerinummeret AE 87 sto for området Aurich/ Emden. Fartøyet hadde en besetning på 14 mann og var kun drevet frem av seil. Fiske var gjort med drivgarn på opptil 300 meters lengde.

BRANDENBURG og mannskap hadde tøffe forhold. I dekksdagboken er det oppført to dramatiske grunnstøtinger og en desertering.
I 1908 er det oppført desertering på et av mannskapene som var mønstret. Mannskapet var mønstret som reepschläger
I november 1911 ble skipet evakuert da det gikk på land ved Blåvand fyr.
I november 1912 returnerte Brandenburg etter å ha mistet alle garnene, det gikk i tillegg på land ved Knock, munningen av Ems. Det måtte to slepebåter til for å dra henne av.
I 1914 (1.verdenskrig) ble Brandenburg konfiskert av den Engelske marine og senere solgt på auksjon i London til Holland.

I 1919 fikk brandenburg navnet DE NOORD og fiskerinummer VL 54.VL var forkorting for Vlaardingen. Fartøyet ble fortsatt brukt til sildefiske i Nordsjøen. I Holland ble det på denne tiden også bygget flere liknende fartøy og mange av dem fant veien til Norge i etterkrigstiden.
WILLEMINA KW 1 1923-1934 Katwijk
I 1923 ble skipet igjen solgt og fikk navnet Willemina KW 1.KW for Katwijk, Holland. På denne tiden fikk flere slike fartøyer installert motor. Dette gjaldt forøvrig ikke Willemina.
FÆNØ 1934-1943 Middelfart
I 1934 ble skipet igjen solgt, denne gang til Danmark. Skipet fikk navnet Fænø og ble nå bygget om til fraktebåt. Fænø fikk nå installert sin første motor, en dieselmotor på 94 hk. Fænø fikk et lavt styrehus men beholdt seilføringen.

I 1943 fikk Fænø installert en 3 sylinder Alpha diesel på 150 hk.

TURØ 1945-1954 Svendborg
Fænø ble i 1945 solgt til Thurø hvor den fikk navnet Turø av Svendborg.
Riggen ble beholdt for å få en billigere assuransepremie. Turø seilte i frakt på Øst Tyskland, Vest Tyskland, Sverige, Norge og Danmark. Mannskapet var redusert til fire mann. I 1949 ble styrehuset utskiftet og skipet fikk en ny maskin, en 4 sylindret Alpha diesel på 180-220 hk. Fartøyet kom opp i en fart av 12 knop på prøveturen.

NORTUN 1954-1998 Kopervik
I 1954 Ble TURØ solgt til Sven A Ytreland og Harald Olsen, Kopervik. Ikke lenge etter ble det satt på casing og nytt styrehus. Riggen ble tatt av og erstattet med et mer hendig laste arrangement. Mannskapet besto først av 4 mann, menn ble senere redusert til tre og så to.

1954 Fiskerinummer R-2-SL

Nortun førte sild om vinteren og fraktfart utenom sesongen. Tidlig på sekstitallet kjøpte Haralds sønner Andreas og John Ytreland ut sin onkel Sven og kom begge til å seile sammen med sin far. Andreas var forresten skipper på Nortun de siste tretti årene familien eide skipet.

1964 Fiskerinummer R-548-K

I 1976 ble motoren skiftet ut med en Detroit 260 hk V8.

I 1996-97 ble NORTUN lagt i opplag på Ytraland og lagt ut for salg i 1998.

1998 I første omgangrestaurerte jeg skipet slik det var. Styrehuset ble skiftet ut med et nytt og Nortun ble brukt på ferie langs Norges kyst.

Jeg tok imidlertid kontakt med interesseorganisasjoner i Tyskland og deltok bla. Som mannskap på tilsvarende riggede fartøyer på Kieler Woche. Her ble det høstet masse informasjon. Hjemme i stua ble tegnebordet rigget opp og planene til ombygging begynte å ta form. Selve ombyggingen til seilbåt begynte våren 2002. I 2003 deltok Nortun på 100 års jubileet til Nordseewerke. Brandenburg som hun først het, var skip nr. 2 som gikk av beddingen på det nyetablerte verftet i Emden, Tyskland. I april 2005 hadd Nortun hundre årsjubileum og fartøyet kunne presenteres i ny glans. Selv om den ikke var helt ferdig.
Nordseewerke Hadde 100 års jubileum i 2003. Verftet har bygget flere skip for norske redere og har blant annet bygget alle U-båtene til Norge i etterkrigstiden. Quelle:www.nortun.net